Τα τελευταία δύο χρόνια η οικονομία είχε εισέλθει σε φάση σταθεροποίησης. Πιο συγκεκριμένα, το 2014 και αρχές του 2015 είχαμε μικρή αύξηση του ΑΕΠ, αυτό όμως κατόπιν μετατράπηκε σε ύφεση η οποία συνεχίζεται για τα 3 τελευταία τρίμηνα. Ταυτόχρονα, η οικονομία συνεχίζει σε αποπληθωρισμό δηλ. πτώση τιμών. Με λίγα λόγια, η μεγάλη εικόνα της οικονομίας κατά τα τελευταία 7 χρόνια, έδειχνε ύφεση σε συνδυασμό με αποπληθωρισμό.
Η εικόνα αυτή ενδεχομένως να μεταβληθεί από σήμερα. Κι αυτό γιατί έχουμε πρεμιέρα των αυξημένων φόρων. Η αύξηση του ΦΠΑ, της άμεσης φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών θα πιέσει τις επιχειρήσεις και τις τιμές.
Όση προσπάθεια και να γίνει από τις επιχειρήσεις για να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ και της γενικότερης αύξηση της φορολογίας, αυτό θα είναι δύσκολο. Είναι σίγουρο ότι ένα τμήμα της αύξησης της φορολογίας θα προκαλέσει αυξήσεις τιμών σε αγαθά και υπηρεσίες.
Από αυτή την άποψη, ο συνδυασμός του αρνητικού επενδυτικού κλίματος, και της μείωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω του κλεισίματος των επιχειρήσεων που είτε έτρεχαν με κόκκινα δάνεια είτε δεν ήταν ανταγωνιστικές, είναι πιθανόν να προκαλέσει μία εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση ύφεσης σε συνδυασμό με πληθωρισμό.
Αυτό που θα απαλύνει την επιδείνωση της κατάστασης θα είναι τα ακόλουθα:
1. H βελτίωση του γενικότερου προφίλ της χώρας λόγω της επικείμενης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης. Αυτή από μόνη της είναι ικανή να φέρει επενδυτικά κεφάλαια, ειδικά εάν αυτά ενταχθούν στον νέο φορολογικό νόμο που ελπίζω ότι θα εγγυάται σταθερότητα και θέσεις εργασίας σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
2. Η βελτίωση των επιδόσεων στον τουρισμό. Οι αφίξεις για το 1ο τετράμηνο του 2016, αφήνουν ελπίδες ότι και φέτος θα είναι χρονιά ρεκόρ. Μένει να δούμε εάν και πως θα επηρεασει την Ελλαδα η γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή και πως η αύξηση θα καταγραφεί στα φορολογικά έσοδα.
Τα παραπάνω μπορεί να είναι αναμενόμενα στοιχεία μίας δομικής αλλαγής της οικονομίας. Οι ανταγωνιστικοί τομείς της οικονομίας, δηλ. αυτοί που σχετίζονται με διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά θα βελτιώνουν τις επιδόσεις τους και σε καλύτερες τιμές. Αλλά είναι σίγουρο ότι ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού και της οικονομίας και του πληθυσμού θα πιεστεί, κι αυτό αυξάνει το ρίσκο στην υλοποίηση.
Επίσης θα έλεγα ότι η κυβερνητική ρητορική δεν είναι φιλική προς τις επενδύσεις κι αυτό επιδεινώνει τη κατάσταση. Ενδεχομένως όμως η παρατεταμένη πολιτική αβεβαιότητα (η οποία σίγουρα είναι χαμηλότερη σε σχέση με την περσινή) λειτουργεί κι ως αντιπληθωριστικός κόφτης. Αυτό θα αποδειχθεί εάν τα μεγάλα projects περιφερειακά αεροδρόμια, COSCO, Ελληνικό, ιδιωτικοποιήσεις προχωρήσουν χωρίς προβλήματα.
No comments:
Post a Comment